Bridgestone Baltics SIA

Korduma kippuvad küsimused - Vormel 1

» Kui kaua te olete osalenud vormel 1 võidusõitudel?
Esimest korda osalesime F1 võidusõitudel kogu hooaja vältel 1997. aastal. Jaapani Grand Prix 2002. aastal oli meie 100-s GP ja 70-s Bridgestone’i rehvide võit.
» Kui palju on teil F1 tiitleid ja kes on need võitnud?
Me oleme seni võitnud 5 meistritiitlit: kahel korral tegi seda Mika Häkkinen (1998 ja 1999), kolmel korral Michael Schumacher (2000, 2001 ja 2003).
Bridgestone on saavutanud ka 5 valmistaja tiitlit: ühe koos McLaren Mercedesega 1998. aastal ja 4 koos Scuderia Marlboro Ferrariga.
» Missuguseid tiime te toetate aastal 2003?
Me kavatseme jätkata koostööd oma praeguste tiimidega, milleks on Scuderia Ferrari Marlboro, Sauber Petronas, DHL Jordan Honda, Lucky Strike B.A.R Honda ja OrangeArrows.
» Kui palju rehve te toodate aastas?
2002. aastal tootsime üksnes iga võistluse tarbeks 1650 rehvi. Kui te lisate neile rehvid, mida kasutati katsetusteks jms, tootsime oma F1 programmi jaoks ligikaudu 50 000 rehvi aastas.
» Mis juhtub kasutatud rehvidega?
Teatud hulka kasutatud rehvidest kasutatakse uuringuteks (kulumine, kuumakindlus, karkassi seisukord), ülejäänud osa kasutatakse energiaallikana.
» Kas on võimalik saata kasutatud rehvid meile?
Ei, kahjuks mitte, kuna konfidentsiaalsuspõhjustel on F1 kasutatud rehve võimatu ära anda.
» Kui palju te investeerite igal aastal F1 võistlustesse?
Meie arvates on see teave firmasisene ja kahjuks ei saa me seda avalikustada.
» Mida on rehve puudutavates eeskirjades uut 2003. aastal?
Peamiseks muudatuseks on see, et igale tiimile antakse õigus kasutada kahest erinevast spetsifikatsioonist üht kuiva ilma rehvi; möödunud aastal oli kaks erinevat spetsifikatsiooni, kuid ühed ja samad igale meeskonnale.
Märja ilma jaoks on määratud ainult üks tüüp rehve, seni oli neid aga kolm.
» Kas kõnealune uus rehve puudutav eeskiri on teile soodne?
Tõenäoliselt me nõustume FIA tehtud otsusega. Meie tootmisvõimsused lubavad meil varustada kõiki meie viit tiimi kuiva ilma rehvidega kuni 10 erinevast spetsifikatsioonist; seega näib, et meie kulutused rehvide arendamisele ja katsetamisele kasvavad.
Mis puudutab ainukest märja ilma rehvi, siis tuleb meil kõike uuesti alustada, kuna meil oli juba ette valmistatud spetsifikatsioonid järgmiseks aastaks, mis põhinesid 2002. aasta spetsifikatsioonidel.
Turvalisuse seisukohast vaadatuna tunneme muret, et ainuke vihmasele ilmale mõeldud rehv ei suuda tagada kõiki vajalikke omadusi ühesugusel tasemel kõigis märgades tingimustes, niiskel teekattel, kerges ja tugevas vihmasajus.
» Kas te arvate, et silerehvid võetakse 2004. aastal vormelitel taas kasutusele ? Kas oleksite selle poolt?
Ka meie oleme sellest kuulnud, kuid pole veel seda küsimust FIA-ga arutanud. Loomulikult peegeldavad silerehvid paremini „võidusõidu vaimu” olemust, kuid me eelistame siiski kehtivaid, turvisemustriga rehvide kasutamise eeskirju.
Muidu tuleks meil alustada kõike uuesti, alates uurimis-ja arendustegevusest, valuvormide kohandamisest, testprogrammide muutmisest jne...
Kuid lõpuks me muidugi täidame FIA tehtud otsust.
» Kas rehvitootja, kui ta tahab olla maailmas juhtival positsioonil, peab osalema F1 võistlustel?
Kas rehvitootja, kui ta tahab olla maailmas juhtpositsioonil, peab osalema F1 võistlustel?
Vormel 1 võistlused on parimaks katsepolügooniks, kus saab tõestada, et meie projekteerijate ja inseneride loodud rehvid on parimad maailmas. Need teadmised tuleb üle kanda ka kõigile tarbesõidukitele toodetud rehvidele.
» Kas te arendate iga võidusõiduraja jaoks välja uue, just sellele rajale sobivate tehniliste omadustega rehvi?
Kuigi me ei sea endile niisugust eesmärki, kaldub seda viimasel ajal juhtuma. Möödunud aastal tootsime 120 erineva spetsifikatsiooniga võidusõidurehvi, erinevatest kummisegudest ja erineva konstruktsiooniga, mõned neist olid aga täiesti uued.
Kui me testides arvame, et mõne uue spetsifikatsiooniga rehvi omadused on paremad ja meie tiimidele meeldib, püüame seda esimesel võimalusel katsetada.
Muidugi on igal võidusõidurajal oma iseloom, mõnel on vaja paremat haardumist, mõni on rehvi suhtes karmim ja nõuab sellelt head vastupidavust ja kulumiskindlust.
Sellest tulenevalt arendame iga konkreetse võidusõiduraja tarbeks sobivaid rehve, kuid niisuguse tempoga, mis võimaldab nende pidevat parendamist ja pakkuda neid enamikul võidusõitudest. See ongi peamiseks põhjuseks, miks meie kuue aasta jooksul vormel 1 võistlustel kogutud kogemused ja andmed omandavad erilise tähtsuse.
» Kui palju Bridgestone Motorspordi töötajatest käib iga autode võidusõiduga kaasas?
Kuni tosin inseneri, ligikaudu 20-liikmeline seadistus- ja hooldusmeeskond, sinna juurde veel haldus ja PR, seega kokku umbes 40 inimest Ühendkuningriigist.
Lisaks sellele ühinevad Euroopas toimuvatel võidusõitudel meiega ka Bridgestone/Firestone Europe kolleegid, samuti meie müügiesinduste töötajad võistlust korraldavast riigist.
» Kui kuumaks rehvisoojendajad rehve soojendavad?
Rehvi soojendusteki temperatuuri määrab teenindustiim, tavaliselt on see 70 ... 80 kraadi igale rehvile. Rehvide soojendamiseks kulub ligikaudu 90 minutit.
» Miks on rehvid alati musta värvi?
See tuleneb gaasitahmast, mis on parim täitematerjal kummi tugevdamiseks. On olemas erinevates värvitoonides kummi tugevdavaid materjale, mis teoreetiliselt võimaldavad toota ka punaseid, siniseid või rohelisi rehve.
Gaasitahm on siiski neist kõige tugevam ja seepärast me kasutame just seda vormelautode rehvide valmistamiseks.